Kryp

Nu har vi börjat träna på något annat konstigt moment, som tydligen kallas kryp. Efter att ha testa många olika metoder verkar matte och sandra ha fastnat för ett inlärningssätt. Det är ungefär som linförighet fast istället för fot säger de kryp, för att få ögonkontakt och sedan rör de sig sakta framåt.

Sandra säger att hon har läst att om huvudet är lite högre (alltså vid ögonkontaken) kommer kroppen per automatik bli lägre. Hon säger att hon också har läst att det är främst grundpositionen som man eftersträvar att befästa hos hunden (alltså ligga brevid upprätt förare och hålla ögonkontakt). När man har lärt in den och börjar ta små pyttesteg framåt, kommer hunden troligtvis att krypa av sig själv, för att försöka hålla kvar den positionen.

När man har kommit så långt i sin träning att hunden ska börja krypa, tar men det sakta sakta och ser till att hunden flyttar alla fyra tassar på ett sätt som man önskar, och alltså inte studsar fram med bakbenen.

Vi har visserligen bara börjat med vår träning men jag tycker att det går riktigt bra och om jag får säga det själv är jag ganska duktig. Även om jag inte kan krypa mer än tre steg ännu, har jag ändå fattat vinken och börjat förstå vad matte vill ha!

Slutligen vill jag bara säga att det är underbart att få börja med träningen igen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0